General discussion / Vangstverbod voor paling definitief

Dakpan -
No Hostages
(Novum) - Het vangstverbod voor paling is zo goed als definitief. Europese experts hebben groen licht gegeven voor de plannen van minister van Landbouw Gerda Verburg (CDA), meldt een woordvoerder van haar ministerie dinsdag. Hiermee is Brussel definitief akkoord met het plan van Verburg.

De paling wordt met uitsterven bedreigd. De Europese Commissie wilde daarom dat harde maatregelen worden genomen. Niet alleen aan Nederland, maar ook aan andere landen is gevraagd om maatregelen door te voeren om de palingstand te herstellen.

Verburg wil voor dit jaar een vangstverbod instellen voor oktober en november. De bewindsvrouw heeft 700 duizend euro gereserveerd om de financiële gevolgen voor de sector te compenseren. volgend jaar mag in september, oktober en november geen paling worden gevangen.

Het besluit heeft voor een aantal bedrijven grote gevolgen. "Ik besef dat dit een zeer groot offer is voor de palingvissers, maar uiteindelijk is het ook van belang voor de palingvisserij in Nederland dat het aalbestand zich kan herstellen", schreef Verburg eerder.

Brussel gaf eerder aan niet in te kunnen stemmen met een ander plan om vissers 157 ton schieraal uit te laten zetten, zodat die ongehinderd naar de Sargassozee kan zwemmen om zich voort te planten. Deze hoeveelheid komt ongeveer overeen met een visverbod van twee maanden.

Dit plan biedt echter te weinig soelaas om het aalbestand te kunnen laten herstellen, oordeelden biologen eerder. Brussel wilde daarom een nieuw plan, waarop Verburg met het vangstverbod kwam. Het groene licht voor dit plan moet onder meer nog wel gepubliceerd worden, geeft de woordvoerder van het ministerie aan.

De oppositie in de Tweede Kamer is kritisch over het vangstverbod. Zo wil de VVD dat een pas op de plaats wordt gemaakt en dat er opnieuw wordt overlegd met Brussel. Volgens de minister is dit echter niet haalbaar.

Bedankt bepaald lid van deze site!
Nilles -
Schranzmans
jammmerrrrrrr moeten we maar weer karperen  >.<
Jatoch -
Jip is gered.

Staat er niets specifieks over de Bazenpaling bij?
Dakpan -
No Hostages
De Bazenpaling schijnt alleen in piepkleine slootjes in Wormer te leven.
Theekop -
Woef woef Pluto
 :w00t:
Pithune -
Shadow Interaction
 :clown: wat een verhaal joh
Star -
Queen of LSDB
Eerst geen huwelijken meer tussen neef en nicht en nu al geen paling meer

o_O anti-volendam ?
Jipdenk -
Fristi
YES
Robintjuh -
On 23-09-2009 15:20:24, Star wrote:

Eerst geen huwelijken meer tussen neef en nicht en nu al geen paling meer

o_O anti-volendam ?

Neen! Ons kabinet is anti-Volendam  :cry:  :cry:  :cry:
mstx [Admin] -
Altijd goed geleid en shit
On 23-09-2009 15:31:51, Robintjuh wrote:

[...]

Neen! Ons kabinet is anti-Volendam  :cry:  :cry:  :cry:

Doen ze toch nog iets goed.
Jatoch -
Doei incest.  :bye2:

Maar hopen dat Addict niet hoeft te stoppen met draaien.
Jipdenk -
Fristi
On 23-09-2009 15:32:43, Jatoch wrote:

:worship:  :worship:  :worship:
Addict -
Exodus
On 23-09-2009 15:32:43, Jatoch wrote:

Doei incest.  :bye2:

goh wat ben je aardig vandaag Jatoch
krijg er tranen van in me ogen  :D
Jipdenk -
Fristi
On 23-09-2009 16:35:17, addict wrote:

[...]

krijg er tranen van in me ogen  :D

heb ik ook wel eens last van als ik jouw setjes hoor
Addict -
Exodus
ja ik weet het ik ben zo geweldig goed , dank je dat je me fan bent  :p